Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Przedszkole Promujące Zdrowie

W naszym przedszkolu zdrowie dzieci stanowi jeden z najważniejszych priorytetów. Podejmujemy liczne działania, których celem jest wspieranie prawidłowego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i społecznego każdego dziecka. Wierzymy, że dobre nawyki zdrowotne kształtowane od najmłodszych lat procentują w przyszłości.

Definicja przedszkola promującego zdrowie:

Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:

  • zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
  • podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.

Standardy przedszkola promującego zdrowie:

  • Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
  • Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
  • Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
  • Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników
    i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.

Podsumowanie działań przedszkola w odniesieniu do standardów przedszkola promującego zdrowie

  1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych działań prozdrowotnych.
    Przedszkole posiada opracowaną i realizowaną koncepcję pracy, w której priorytetowe miejsce zajmuje promocja zdrowia. Działania prozdrowotne zostały włączone do planów rocznych, miesięcznych oraz dziennych, a ich realizacja jest systematycznie monitorowana i ewaluowana. Uwzględniamy potrzeby zdrowotne dzieci, kadry oraz rodziców w planowaniu przedsięwzięć i projektów edukacyjnych.
  1. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu wszystkich członków społeczności przedszkolnej.
    Tworzymy atmosferę życzliwości, akceptacji i wzajemnego szacunku. Stawiamy na dobre relacje interpersonalne, wspieramy rozwój emocjonalny dzieci, reagujemy na ich potrzeby, a także dbamy o dobrostan psychiczny pracowników. Rodzice są aktywnie włączani w życie przedszkola i czują się jego częścią.
  1. Edukacja zdrowotna dzieci i tworzenie warunków do praktykowania zachowań prozdrowotnych.
    Nasze przedszkole zapewnia bezpieczne środowisko dla dzieci, w tym odpowiednie warunki higieniczne i sanitarne, a także bezpieczny i bardzo dobrze wyposażony plac zabaw. 
    Przedszkole wprowadziło wiele pozytywnych zmian w zakresie codziennego żywienia – zmodyfikowano jadłospis, dostosowując go do aktualnych wytycznych dietetycznych i zaleceń instytucji zajmujących się żywieniem dzieci. Codzienne posiłki są pełnowartościowe, zbilansowane i atrakcyjne wizualnie. Wprowadzono m.in.: świeżo wyciskane soki owocowe, koktajle owocowo – warzywne, naturalne jogurty z dodatkiem świeżych owoców, zdrowe przekąski w postaci samodzielnie suszonych owoców i warzyw oraz pestek nasion słonecznika, czy dyni. Do obiadu codziennie są dwa rodzaje surówek. Ograniczono do minimum cukier i sól, zastępując te produkty ziołami. Przedszkolaki biorą udział w zajęciach kulinarnych, podczas których przygotowują zdrowe sałatki i przekąski, ucząc się zasad racjonalnego żywienia przez praktykę. Organizowane są także tematyczne dni zdrowia – m.in. „Dzień Zdrowych Sałatek”, „Dzień Marchewki”, „Dzień Dyni”– które łączą naukę z zabawą i integracją. Zaangażowanie rodzin w proces edukacji prozdrowotnej jest silnie widoczny. Cyklicznie przeprowadzane są warsztaty kulinarne z udziałem rodziców i dziadków, pt: „Warzywne czary-mary”, „Smaki dzieciństwa”, „Przetwory mojej babci”, „Co zamiast Chipsa”, a także konkursy o tematyce zdrowia: konkurs fotograficzny „Moja ulubiona zdrowa potrawa”, literacki „W zdrowym ciele zdrowy duch”, muzyczny „Zdrowie w piosenkach”. Dla dzieci organizowane są różnorodne sytuacje edukacyjne z psychologiem, które uczą dzieci radzenia sobie ze stresem, złością i napięciem. Ponadto dzieci uczestniczą w zajęciach terapeutycznych w bibliotece pn. „Bajki, które leczą”, wspierają one rozwój emocjonalny poprzez kontakt z literaturą terapeutyczną. Dzieci mają możliwość rozwijania kompetencji społecznych w bezpiecznej i wspierającej atmosferze. Nauczyciele stosują metody wychowania pozytywnego, sprzyjające budowaniu poczucia wartości i bezpieczeństwa emocjonalnego. Ruch to nieodłączny element codzienności w PM 105. Dzieci, nauczyciele, pracownicy przedszkola oraz rodzice uczestniczą codziennie w porannych ćwiczeniach fizycznych na tarasie przedszkolnym pn. „Ćwiczyć każdy może”. Popołudniami prowadzone są innowacyjne zajęcia otwarte dla dzieci i rodziców pt. „Yoga dla Jasia i Małgosi”, które łączą ćwiczenia fizyczne z relaksacją i równowaga emocjonalną. Ponadto przedszkole aktywnie bierze udział w ogólnopolskiej kampanii „Rowerowy Maj”. Dzięki której dzieci ćwiczą koordynację, samodzielność, odpowiedzialność i zdobywają praktykę w zakresie zrównoważonej mobilności. Na terenie ogrodu przedszkolnego nauczyciele organizują spartakiady sportowe dla pobliskich przedszkoli i szkół podstawowych, a także wychowankowie przedszkola uczestniczą w olimpiadach sportowych organizowanych przez szkoły i przedszkola. Zimą przedszkole organizuje zabawy na śniegu z udziałem rodziców, dziadków i całej społeczności lokalnej. Jednocześnie na terenie przedszkola prowadzone są zajęcia dodatkowe z tańca, gimnastyki ogólnorozwojowej z elementami karate.  Sercem prozdrowotnych i ekologicznych działań przedszkola jest rozbudowany ogród dydaktyczny, który powstał poprzez udział w projektach i konkursach organizowanych przez WFOŚiGW i Miasto Łódź - „Nasze Ekologiczne Pracownie” oraz „Ogrody społeczne w mieście Łodzi” pod hasłem „Od juniora do seniora – w ogrodzie pełnym smaków i zapachów”.  Ogród został wyposażony w skrzynie do uprawy, stoły i ławki do wspólnego spożywania posiłków oraz pracy przy nasadzeniach. Stanowi on integralną część przedszkola oraz toczącego się w nim życia. Znajdują się tu m.in.: krzewy owocowe: maliny żółte i czerwone, jeżyny, na pniu: porzeczki (biała, czerwona, czarna), agrest biały i czerwony, agresto – porzeczka  oraz truskawki, poziomki, drzewa kolumnowe: jabłoń, grusza, brzoskwinia, czereśnia, wiśnia, śliwa i morela. W ogrodzie znajduje się również ogród ziołowy – bazylia, melisa, szałwia, mięta, tymianek, oregano itp. oraz ogród warzywny – pomidory żółte i czerwone, ogórki, sałaty, papryka zielona, żółta i czerwona, rzodkiewka biała i czerwona, fasola itp. Dzieci aktywnie uczestniczą w całym cyklu ogrodniczym – od sadzenia, podlewania, pielęgnacji, po zbieranie plonów. Owoce ich pracy trafiają do kuchni przedszkolnej, gdzie służą jako składniki do przyrządzania zdrowych dań i przekąsek. Dzieci mają realny wpływ na to, co jedzą, co daje im poczucie sprawczości, dumy i motywuje do spożywania warzyw i owoców. Wspólne ogrodowe aktywności uczą dzieci, cierpliwości i odpowiedzialności, pracy zespołowej i wzajemnej pomocy, szacunku do przyrody i efektów ludzkiej pracy, podstaw ekologii, ogrodnictwa i sezonowości żywności. Do działań w ogrodzie włączona została cała społeczność przedszkola i ich całe rodziny. Dzięki podjętym działaniom umocniły się więzi rodzinne i sąsiedzkie, oraz zostały ujednolicone oddziaływania wychowawcze domu i przedszkola. Wspólne inicjatywy z udziałem rodzin to m.in.: „Jesienne zabawy ruchowe z babciami i dziadkami”, „Zdrowe i kolorowe II śniadanie”, „Przetwory z przedszkolnego ogrodu”, „Koktajle, sałatki z naszej przedszkolnej działki”, wspólne spacery, nasadzenia warzyw i kwiatów. Zaangażowanie społeczności lokalnej i rodzin jest widoczne na każdym etapie – od planowania po realizację wydarzeń. Przedszkole pełni rolę centrum integrującego środowisko, a jego działania mają realny wpływ na kształtowanie zdrowych postaw wśród najmłodszych i ich bliskich. Rodzice i dziadkowie traktowani są przez przedszkole jako pełnoprawni partnerzy edukacyjni. Placówka aktywnie współpracuje z lokalnym środowiskiem: instytucjami, organizacjami i służbami – Strażą Miejską, Policją, Strażą Pożarną – ucząc dzieci zasad bezpieczeństwa i odpowiedzialności.

PM nr 105 pełni rolę lokalnego centrum integracji, promując zdrowy styl życia, rozwój emocjonalny i społeczny dzieci oraz budując świadomą, wspierającą społeczność.

  1. Zwiększanie kompetencji pracowników i rodziców w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dzieci.
    Organizujemy szkolenia i warsztaty z dietetykiem, psychologiem, ratownikiem dla kadry i rodziców dotyczące zdrowia psychicznego, profilaktyki oraz pierwszej pomocy. Rodzice są zapraszani na spotkania tematyczne, otrzymują materiały edukacyjne, uczestniczą w inicjatywach prozdrowotnych. Współpraca z rodzicami ma charakter partnerski i oparta jest na wspólnym celu – trosce o zdrowie dzieci.

Wszystkie podejmowane działania wpisują się w ideę przedszkola promującego zdrowie i są realizowane w sposób spójny oraz systematyczny. Dążymy do tego, by zdrowie – fizyczne, psychiczne i społeczne – było wspólną wartością całej społeczności przedszkolnej.

Działamy razem – z sercem i odpowiedzialnością

Promocja zdrowia to nie projekt „na chwilę”, ale ważna część naszej codzienności. Działamy wspólnie – z dziećmi, rodzicami i zespołem przedszkola – bo wierzymy, że zdrowie to fundament dobrego życia. Każdy spacer, wspólne śniadanie, zabawa na świeżym powietrzu czy rozmowa o emocjach – to cegiełki, z których budujemy zdrowe i szczęśliwe dzieciństwo.

Zespół do spraw promocji zdrowia:

Wioletta Chatys – dyrektor przedszkola

Emilia Polańska – zastępca dyrektora przedszkola

Elżbieta Dębska – koordynator do spraw promocji zdrowia

Ewa Zakrzewska - nauczyciel

PLAN DZIAŁAŃ [.doc, 112.00 kB]

Zapraszamy do obejrzenia GALERII ZDJĘĆ Z OGRÓDKA OWOCOWO-WARZYWNEGO