Zajęcia korekcyjno-kompen.
Celem wychowania przedszkolnego jest udzielanie pomocy dziecku w realizacji jego indywidualnej drogi.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej, ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie (równoważenie, wyrównywanie) zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu lub szkole. Zajęcia dedykowane są głównie dzieciom, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne skierowane są do dzieci:
- dzieci, które wymagają indywidualnego podejścia,
- dzieci nieśmiałych mało samodzielnych,
- dzieci, które mają problemy w sferze percepcyjno - motorycznej i w sferze emocjonalno - społecznej.
- dzieci wykazujących problemy z nauką, łatwo rozpraszających się,
- dzieci z dyslekcją rozwojową (dysleksja, dysortografia, dysgrafia),
- dzieci, które mają problemy ze wzrokiem, słuchem lub z zaburzeniami ruchowymi.
Jednym słowem do wszystkich dzieci, którym zaburzenia rozwojowe utrudniają opanowanie danych umiejętności, uznawanych za podstawowe. Kluczowym celem zajęć korekcyjno - kompensacyjnych jest pomoc dziecku w pokonaniu trudności uniemożliwiających mu uzyskiwanie dobrych wyników nauczania w przedszkolu, a potem w szkole. Aby zajęcia były jak najbardziej efektywne, korzystamy z różnorodnych metod wspomagających rozwój psychofizyczny.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne odbywają się w niewielkich, kilkuosobowych grupach, bądź indywidualnie z dzieckiem. Grupy tworzone są według wieku oraz problemów rozwojowych. Zajęcia prowadzone są przez nauczycielkę mającą specjalne przygotowanie w terapii pedagogicznej.
Szanowni Państwo!
Poniżej przedstawiamy propozycje ćwiczeń do wykorzystania:
Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową:
- segregowanie figur geometrycznych wg dowolnej cechy: kolor, kształt, wielkość,
- wyszukiwanie spośród wielu takiego samego obrazka,
- składanie obrazka z części wg wzoru,
- układanie prostych szlaczków geometrycznych wg wzoru,
- układanie patyczków wg wzoru,
- rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych w krótkich ekspozycjach,
- odtwarzanie rytmów: koło, kwadrat, trójkąt,
- układanki geometryczne płaskie wg wzoru,
- odgadywanie kształtu przedmiotów rozpoznawanych uprzednio dotykiem,
- składanie z części wg wzoru,
- dobieranie par jednakowych obrazków.
Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową:
- zabawy naśladowcze,
- zabawy rytmiczne,
- odgadywanie i rozpoznawanie źródła dźwięku ,
- ćwiczenia pamięci słuchowej- powtarzanie zdania złożonego wypowiedzianego przez nauczyciela,
- odtwarzanie prostych rytmów 2-4-elementowych przy pomocy klocków,
- śpiewanie wierszyków sylabami,
- wykonywanie czynności ruchowych na sygnał dźwiękowy,
- układanie prostych i złożonych zdań na podstawie obrazka,
- zabawy z użyciem wyliczanek sylabowych oraz rymowanek - zgadywanek
- porównywanie długości słów,
- słuchanie oraz śledzenie dźwięków,
- tworzenie wyrazów na kończącą się sylabę wyrazu poprzedniego,
- tworzenie wyrazów przez dodanie lub odjęcie głoski, np. As-las, Alinka-linka, itp.
Ćwiczenia usprawniające sprawność manualną:
- malowanie farbami dużych kształtów, płaszczyzn;
- kolorowanie obrazków;
- wypełnienie kolorem całej powierzchni od lewej krawędzi do prawej oraz z góry do dołu;
- modelowanie w plastelinie, glinie, masie solnej itp.( wałeczki ,placuszki ,kule itp.);
- stukanie czubkami palców ( gra na fortepianie, rytmy, idzie mrówka, deszcz itp);
- nawlekanie korali, guzików;
- wydzieranki ( gazety, lignina, karton itp. );
- dokańczanie rysunków;
- odrysowanie od szablonu;
- ilustrowanie (ruchem, patykiem itp. ) na papierze linii pionowych, poziomych np. płotka, drabinki, deszczu itp.
- przetwarzanie obrazu ruchowego na obraz graficzny i odwrotnie;
- temperowanie kredek ;
- zabawy ilustracyjne ruchami ręki i palców np. ”Idzie kominiarz po drabinie” ;
- kreślenie linii zgodnie z kierunkiem pisania (linie proste, poziome, łamane, owalne, krzywe itp.)
Ćwiczenia orientacji przestrzennej:
- ćwiczenia w odnajdywaniu takich samych obrazków , przedmiotów i różnych ich układów wśród innych;
- zabawy z lustrem;
- opis ilustracji;
- odtwarzanie kompozycji w określonym układzie;
- rozpoznawanie źródła odgłosów dochodzących z otoczenia;
- określenie położenia przedmiotu w przestrzeni względem siebie i względem innych.