Konkurs WFOŚiGW - "Nasze Ekologiczne Pracownie"
W drodze konkursu organizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. "Nasze Ekologiczne Pracownie" przedszkole otrzymało dotację na dofinansowanie zadania: Utworzenie punktu dydaktycznego w Przedszkolu Miejskim nr 105
Koszt całkowity zadania: 66 000,00 zł.
Przyznana dotacja z WFOŚiGW: 60 000,00 zł.
Wkład własny: 6 000,00 zł.
W ramach tego projektu poprzez odpowiedni dobór roślin i wyposażenia teren podzielony został na strefy oddziałujące na pięć zmysłów:
1). Strefę stymulująca dotyk
Wprowadziłyśmy zróżnicowane faktury i materiały, które dzieci doświadczają podczas dotykania dłońmi, chodzenia po nich bosymi stopami, siedzenia, leżenia i innych form aktywności w ogrodzie. Faktury i materiały dostarczają doznań takich jak: miękkość, twardość, gładkość, chropowatość, szorstkość, puszystość, pierzastość, suchość, mokrość.
2). Strefę stymulująca wzrok
Ma ona na celu rozwijanie wyobraźni dzieci przez:
• kompozycję kolorystyczną roślin.
• kształt i formę roślin,
• biżuterię ogrodową w postaci kolorowych witraży,
• panel sensoryczny "Kolorowy świat".
3). Strefę stymulująca smak
Jest bogata w owoce, warzywa i zioła.
4). Strefę stymulująca węch
Ma na celu wpłynąć na emocje dziecka, uwrażliwić je, odprężyć i uspokoić. W tej strefie dzieci będą odkrywały zapachy i identyfikowały je z danymi roślinami. Są rabaty z krzewami, kwiatami i ziołami intensywnie pachnącymi.
5). Strefa stymulująca słuch
Posadziłyśmy rośliny szeleszczące na wietrze, powstał kącik muzyczny pn. "Ogrodowe instrumenty" i "Rury deszczowe".
Punkt dydaktyczny został wyposażony w stoły, tablice i gry edukacyjne. Można odnaleźć wiadomości nt. roślinności i nasadzeń w naszej eko-pracowni. Zostały także zainstalowane gry utrwalające wiadomości nabyte w czasie różnorodnych sytuacji edukacyjnych i eksperymentów. Zamontowane zostały domki dla owadów, dających schronienie i rozród. Punkt został także wyposażony w budki lęgowe, poidła dla ptaków i ptasią stołówkę. Nie zabrakło także stacji meteorologicznej badającej zjawiska atmosferyczne. Dzieci mają możliwość prowadzenia obserwacji pogody, wyciągania wniosków na bazie danych z najbliższego otoczenia. Nasz ogród jest miejscem wielozmysłowego poznawania świata przyrody, kształtowania odpowiednich postaw ekologicznych i zdrowotnych.